Gårdagens gästföreläsning i Grafisk Form 3 med Sean Murphy (ni får klicka er framåt i siten lite tålmodigt, märkte jag) var väldigt inspirerande tyckte vi i klassen. Han sa många härliga saker:
- We start with trying to figure out what others will do - and then we try to do the exact oposite (ah, en frände!)
- The printing director was, ehm, how can I put it, a bit of a dick (ang att hitta bra tryckerier som vågar ställa upp i experimentella projekt)
Nu vet jag inte hur representativt det Sean visade var för det arbete de (Value & Service, som deras designbyrå heter) gör för att få ihop till brödfödan, jag tänkte i alla fall konstant "gud, går det att försörja sig på sådant där?!
Han jobb verkade så mycket mer vilt, destruktivt, kladdigt, hetsigt, lekfullt och nyskapande gentemot hur man tror att arbetsdagen för en grafisk designer ser ut. Helt underbart.
Detta är en affisch de gjort som reklam för en tuschpenna. De hade sönder pennan för att kunna sticka in den i greppet på en robot som normalt agerar skärmaskin, och lät den metodiskt rita hela affischen helt svart. Längre ned ser man hur pennan långsamt tar slut - fint på ett oplanerat sätt.
Här har de rivit ut sidor ur Vougetidningar med annonser på, och använt själva papperet som tryckunderlag:
Bilder: Value & Service
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar