"" Lisa går på Berghs.: Typ typografi

onsdag 27 augusti 2008

Typ typografi

Typografigurun Marcus Gärde in da house! När jag läste vår litteraturlista för kursen Typografi 1, blev jag glad över att se Marcus bok "Typografins väg" där. Marcus är lite av en ny frälsare på området och jag hade tänkt läsa boken ändå. När jag sen insåg att Marcus även skulle hålla i kursen blev jag förstås ännu gladare!

Hela onsdagen ägnades åt typografi, och vi började med en redig föreläsning med grund i historisk geometri, tänk gyllene snittet, Fibornacci och Pythagoras sats...På eftermiddagen hade hela klassen inhandlat de ädla verktygen passare och linjal för att själva utforska geometrins spännande värld.

Alla är vi barn i början vilket mången självsäker designer upptäckte på den här lektionen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

nämen, där sitter ju jag!

/jenny

LB sa...

work it girl!