"" Lisa går på Berghs.: Absolut sälj

måndag 7 februari 2011

Absolut sälj

Hej vänner. Jag har ju i princip inte berättat något för er om min dag!

Idag har vi haft Brand Sense hela dagen, med vår kariskatiska ledare Gail. Vi började med att vi fick i grupper redogöra för hur långt vi hunnit i det projekt vi ska genomföra under kursen, nämligen att arbeta med branding för ett märke. Min grupp har Panduro, har jag sagt det?

På eftermiddagen kom en dam från Absolut Vodka på besök. Ni kanske undrar varför jag allt mer sällan skriver ut namnen på dessa föreläsare (eller så tror ni att jag glömt - vilket jag ofta har - men det är ju lätt för mig att kolla upp), orsaken är att jag inte de vill hamna här då de googlar sig själva...

Var var vi? Jo Absolut. Hon pratade igenom ett par case för oss, rörande flaskdesign och branding, det var intressant. Bland annat lite snack om produkten nedan.

Ämnet Brand Sense är intressant, det tycker jag. Men, det är inte lika intressant som grafisk form eller typografi eller i alla fall inte lika omedelbart smaskigt lockande och många sitter och gäspar, väger på stolarna och smygsurfar på mobilen under lektionerna. I större utsträckning alltså, detta förekommer ju annars också, undertecknad skyldig.

Men just Brand Sense sticker ut eftersom det för klassen i kontakt med ett faktum som vi /GD:are) gärna vill sopa in under mattan: att allt vi gör, gör vi för att sälja. Vi är lite fina i kanten och vill inte gärna jämföra oss med de som pluggar Reklam - vi är kreatörer, de är de som är säljarna. Trots att vi verkligen behöver lyssna och lära oss, det är ett tåg vi inte har råd att missa. Men trots denna sanning så skaver det alltid lite att sitta där och lyssna på det allra mest säljisäljiga. Det är väl som med allt annat - nyttigt är inte alltid så gott.

Inga kommentarer: