"" Lisa går på Berghs.: Bra nörd reder sig själv

tisdag 24 november 2009

Bra nörd reder sig själv

Igår gav dator upp. Eller åtminstone strömuttaget. Hur man än petar, vickar och trycker får han ingen ström.

Detta hände en gång för två veckor sedan men efter en lång kamp lyckades jag hitta en vinkel då kontakten fick fäste. Redan då borde jag förstås sett det stundande problemet men jag valde att ignorera det och invänta domedagen, vilken inträffade igår.

Självklart hände detta också när jag måste ha datorn på praktiken, samt att jag har två späckade kvällar med frilansjobb inbokade, innan jag reser bort. Gaah!

Men tack vare datorintresset jag fått med blodet hade jag självklart ett kabinett hemma i rätt modell (ett sorts metallfodral för laptophårddiskar i vilket de konverteras till externa hårddiskar med USB-anslutning) samt min extraminsta skruvmejsel. Så jag satte mig att pilla isär stackars dator och trots några nervösa stunder och svettiga motgångar lyckades jag med operationen.

Nu blir det till att fundera var jag ska hitta några jeppar duktiga nog att kunna löda fast kontakten i moderkortet igen, som inte hävdar bestämt att det måste bytas ut (= $$$). Tills dess lånar jag en Mac. Tack för mig!



1 kommentar:

Jocke sa...

Jag är gruvligt och gravt imponerad!