"" Lisa går på Berghs.: Institutionalisera mera!

måndag 24 augusti 2009

Institutionalisera mera!

Nu tänkte jag berätta lite mer om dagens lektion. Det var som sagt den första vi hade i ämnet Grafisk form 3, med Martin Frostner som jag hört ska vara en grym lärare och han verkade kunna leva upp till detta rykte.

Martin visade några av de saker han jobbat/jobbar med (life swap-drömmar infogas här) samt introducerade oss för kursens stora (och enda) uppgift.

Vi ska arbeta med att ta fram en ny grafisk identitet för en kulturinstitution, vi kan välja på en lista med tio stycken, däribland Nationalmuseum, Stockholms Stadsteater, Moderna Muséet, Färgfabriken, Fjärilshuset och Världskulturmuséet. Spännande va?

Vi har hela kursen på oss (till mitten på oktober ungefär, i november går vi ju på praktik så alla kurser vi har nu kommer att avslutas innan dess). Det kommer bli svettigt men roligt, sådant här vill jag ju jobba med i framtiden!

Nu har jag gått på Berghs ett år och blivit drillad. Jag spår att:

- Många kommer välja att arbeta med Fjärilshuset
- Av de som gör detta kommer åtminstone en göra något med en fjärilssiluett
- Jag kommer välja utifrån vad jag tror de andra minst av allt kommer att välja
- Jag kommer slå knut på mig själv att göra det mest udda/färgglada/bisarra arbetet
- Detta kommer inte vara allt för svårt (de flesta andra är ju minimalister)
- Någon i klassen (M?) kommer läsa detta och bestämma sig för överbevisa mig

Svar om ett par månader : )

6 kommentarer:

J sa...

Spännande! Fast inte ens du kan göra något mer färgglatt än Fjärilshusets reklam i t-banan, så där kanske du har din utmaning ändå ;)

Petnoga sa...

Vad kul att Martin Frostner undervisar på skolan, honom har jag praktiserat hos!

Anders Arhammar sa...

Jag tror stadsteatern blir mest populär.
Och moderna museet minst, eftersom man känner att kraven där kanske ställs högre.

LB sa...

J: Hm den har jag missat.. kanske bör jag ta min vilja att sticka ut upp på metanivå - välja Fjärilshuset för att alla tror att alla ska välja det därför väljer ingen det och därför borde jag välja det :)

Anders: Om detta tvista de lärde, du får svar om några månader!

Petnoga: Japp och han verkar vara här för att stanna. Förra årets tvåor gav honom verkligen tummen upp!

Anonym sa...

Liiiiite fittigt sagt Lisa :)

LB sa...

Kul med en första kommentar från dig, som är en sådan flitig besökare ;p