"" Lisa går på Berghs.: Måndag förmiddag: Produktion pågår

måndag 22 september 2008

Måndag förmiddag: Produktion pågår

God morgon! Efter kaffe, en lång varm dusch och den nådiga luntan är jag redo att sammanställa denna veckas uppgift i Grafisk form 1. Förra veckan hade vi i uppdrag att skriva en text om samt för klassen presentera en grafisk formgivare. Jag blev tilldelad Graphic Thought Facility, som är en Londonbaserad byrå som funnits sedan början av 90-talet.

Veckans uppgift består, som fortsättning, av att formge en bok i den stil som utmärker ens formgivare. Jag ska alltså klura på hur GTF skulle formge en bok. Det är inte så svårt, eftersom de har formgett flera böcker, finns på deras hemsida.

Det är lite roligt eftersom jag tycker deras stil påminner om min egen, de gillar att använda olika texturer och vardagsobjekt, de använder enkel, ren design med exempelvis dokumentära foton, handskriven text och snudd på naivistisk stil.

Jag har tänkt göra ett omslag som jobbar längs med en bild i formen och jag började genast tänka på mina gamla mäklarfoton som jag fick då jag köpte lägenheten, och särskilt det på mitt kök. Det är taget i vidvinkel och väldigt bra i proportionerna. Jag tänkte ta ett liknande, och infoga olika objekt i skåpen kanske... eller borde jag själv sitta i köket? Hm! Jag har inte riktigt bestämt mig. Bäst jag börjar göra uppgiften istället för att blogga om att göra uppgiften...

Inga kommentarer: