"" Lisa går på Berghs.: Ett bokomslag blir till

måndag 4 maj 2009

Ett bokomslag blir till

God morgon! Vi har lektionsfritt i ett par dagar nu för att kunna fokusera på terminens sista uppgifter, jag tänkte berätta för er lite hur jag jobbar. Idag arbetar jag med en uppgift i Grafisk Form som innebär att vi ska göra ett bokomslag samt förslag på inlaga (ungefär hur boken kommer se ut inuti).

Jag har valt Rosemary's baby, en bok jag har hemma som jag fått i julklapp för många år sedan, har ni läst den? Eller sett filmen kanske. Omslaget är ganska trist tycker jag, så här ser mitt ut



Vi fick uppgiften i början av förra veckan, som jag sedan ägnade åt att inspireras (scanna igenom mina tja vad kan det vara numera 100 favoritsajter med designtema, titta i bokhandlar och i tidningsaffärer samt bläddra i min egen boksamling) Mina två inspirationskällor är:

- Gamla Snobbenböcker, som ser ut så här (gillar hur typografin är upplagd)

- Denna bok med svart på neon som jag såg på Konst-ig - enkelt att åstadkomma egentligen genom att skriva ut på neonpapper


Ganska snart bestämde jag mig för att försöka hitta neonrött papper (gult, rosa eller orange känns inte lika rätt) och göra typografi som är uppstolpad kvadratiskt likt den på Snobbenboken, med mycket "svärta" i, kanske med något ornament som inramar också. Det känns roligt med neon på en skräckbok, det är ju ändå färger som skriker högt så att säga (pun intended)! Dessutom innebär det en rolig uppdatering på en bok som är skriven för över 40 år sedan.

Rätt snart kom jag på att jag även kunde jobba lite med titeln på boken och göra den i form av ikoner... det blir fint och fyndigt. Nu har jag hunnit ungefär halvvägs, det känns bra och ni får se det färdiga resultatet på onsdag.


Nu ska jag ta en kopp kaffe, jobba några timmar till sedan träna och rensa hjärnan. I eftermiddag blir det nog frilansjobb och fakturering - skönt att det inte är fint väder här i Stockholm, känns helt okej att sitta inne och mysa i det här gråmulna aprilvädret. Vad ska ni göra idag?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lisa gillar din blogg. Vad ska du jobba i sommar? Kram //Sanna

esso sa...

Vänta nu... är det en filofax jag ser på sista bilden? Bredvid kaffekoppen!!!

Yey för ordning, hälsar revisionsbolaget!

LB sa...

Hej Sanna, jag ska frilansa. Trevligt du gillar bloggen :)

Ess, japp min f.d. älskling gör comeback efter att jag fräschat upp honom med ny insida!

Gitte sa...

Jaa, men Åhh, har både läst boken upprepade gånger och sett filmen. Faktiskt en av få böcker och filmer där såväl film som bok är både läs och sevärd, och som trots att man har läst filmen eller sett boken -eller tvärtom- sitter på helspänn och käkar upp fingraran till första leden. Hmmm. Me like. Är det inte höst snart så man kan krypa upp i soffan med en härligt psykologisk thriller igen?

Idag skall jag göra något vettigt. Hoppas jag. Vet bara inte riktigt vad, för det ligger massor på prioriteringslistan som behöver göras "först".

LB sa...

Gitte; ja den är en riktigt obehaglig rysare, jag gillar hur den är uppbyggd. Få se nu om jag lyckats förmedla det med mitt läskigt lysande omslag :)