"" Lisa går på Berghs.: Plötsligt en dag så...

torsdag 17 september 2009

Plötsligt en dag så...

Ni som följt bloggen länge vet ju att jag som PC-ägare är i minoritet på Berghs och ensam om mitt datormärke i klassen (sedan även MåMå sällat sig till de andra äpplena). I början planerade jag att köpa en Mac så fort jag fick råd men allt eftersom tiden gick tyckte jag det funkade bra, min dator hade trots allt bättre prestanda, arbetsminne (och batteri, ja gud verkligen) än åtminstone vissa av de andras Macbooks. Visst märker jag då vi jobbar i Adobe-programmen att de är, vad ska jag kalla det, anpassade eller helt enkelt gjorda för Macs, så är det. Det har funkat jättebra ändå men... idag gick jag bet.

Inför kommande förpackningsprojektet Re:Design Award (som jag och M gjorde grafiskt material åt förra året) har vi ett behov av program och plug-ins som gör det möjligt att 3D-rendera förpackningar utan att behöva printa, vika och klistra. Idag hade vi besök av ett företag som demonstrerade sin version av ett sådant, och det var verkligen imponerande och användbart. De kommer att ge alla i klassen en programlicens att använda under hela utbildningstiden - den kostar normalt 80.000kr (!) och så klart funkar den bara på Mac. Attans, jag visste väl att det inte skulle hålla hela vägen. 80.000kr, sa jag det?



Ni ser kanske dåligt, ledsen att jag alltid sitter så långt bak! Han kommer av sig lite där på slutet och frågar "får du med mig på bild?" :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen en jätte intresant blogg du har. Sjukt bra idee. Ett bra sätt för blivande Berghsstudenter att få en inblick i ert arbetssätt osv.osv. uppskattas verkligen. har själv planer på att söka till skolan så detta är absoulut en sida jag kommer att återkomma till:)

LB sa...

Tack, det värmer. Lycka till då det är sökdags. Kram L