"" Lisa går på Berghs.: Big love

lördag 8 november 2008

Big love

Under den föregångna veckan har jag och min grupp om nio jobbar med ett årligt återkommande tvärprojekt på Berghs, kallat Brand X. I år var uppgiften att väcka intresse och kunskap om Sverige bland Mumbais (f.d. Bombay) unga progressiva målgrupp. Mer om detta finns skrivet i ett tidigare inlägg.

Det har varit fem intensiva dagar, på torsdagen kom jag hem strax efter 02. Men det har faktiskt varit jätteroligt. Den dynamik som skapats i gruppen och hur allas personligheter växt fram allt eftersom har lärt mig mycket - om andra och mig själv.

Gruppen tittar på min storyboard och jag gör min bästa reklambyråpose.

Vi har ursprungligen tre idéer men valde den som fick bäst kritik vid handledningstillfället. Det är svårt att förklara hela idén för er här men i korta ordalag skapade vi en tävling/dokusåpa/webbkoncept där indier tävlar i Sverige genom att resa runt och utföra olika uppdrag. Detta sänds på tv i Indien och tittarna kan interagera och hjälpa deltagarna med hjälp av GPS-tracker, chatt, blogg, mobil med mera.

Vad är så smart med detta då? Jo man kan exakt kontrollera vilken bild av Sverige som förmedlas. Exempel på uppdrag var bland annat att ordna en modevisning med heta nya svenska designers, fixa lokal, bjuda in pressen samt skapa ett eget plagg. Ett annat exempel var att tillbringa en vecka med svenska stjärnkockar, lära sig om svensk matlagning och i slutet av veckan anordna en midsommarfest, bjuda in gäster och själva tillaga svenska råvaror på ett nyskapande och trendigt sätt.

O, gruppens produktionsledare, visste hur man tar hand om sin flock och gick och köpte godis, kex och cola!

Vi vann dock inte... Vi tyckte vår idé var jättebra (och gud vet hur mycket noggrann research, statistik och konceptutveckling som låg bakom) men jag tror att (och vår handledare påpekade detta) ett tv-koncept verkar lite skrämmande och svårt att genomföra.

En bra mötesteknik: alla blev av med sina nallar. Gissa vilken som är min?

Inga kommentarer: