"" Lisa går på Berghs.: Pinsamt för Extrem på Winter Jam

lördag 29 november 2008

Pinsamt för Extrem på Winter Jam

Nu tänkte jag skriva om vad som hände med Extrem. Ni vet ju alla att jag var väldigt förväntansfull inför Winter Jam - och sen blev det tyst. Orsaken till det är att jag blev väldigt besviken.

För de som inte läst min blogg tidigare handlar detta om ett designuppdrag vi Berghs-elever fått, där fyra snowboard- och skidtryck (bland dem mitt) vi designat blev utvalda och skulle printas på faktiska produkter.

När jag, med min bror, kom till det tält Extrem hade på Winter Jam, stod där inga nyproducerade skidor, bara samma äldre exemplar de haft med sig och visat oss på skolan. Jag pratade med killen som stod där (som inte var någon av dem som besökt Berghs), presenterade mig och frågade efter mina skidor. Han skruvade på sig och sa att det hade blivit problem, och de hade inte hunnit producera dem.

Jag blev rätt paff, då jag mailade ansvarig på Extrem på måndagen (erfarenhet säger mig att man kan inte stämma av på vägen tillräckligt ofta) som då inte sa något om att det inte skulle bli av. Däremot fick jag veta att de hade "problem med att få upp så stora filer till Åre på något smart sätt". Va? Det finns ett stort antal tjänster på internet där man kan tanka upp minst 50GB och maila en nedladdningslänk till mottagaren. Om detta verkar krångligt - sätt någon i en bil med datorn då?

De elevers vars design inte blev utvald skulle representeras genom att skrivas ut och hängas upp. Killen i tältet pekade nu på dem, inramade på väggen "de ska ju produceras sen men så länge har ni ju i alla fall de här". Och min design fanns inte ens med där! För att det här inlägget inte ska innehålla ett endaste fel ska jag säga att Extrem la in en brasklapp om att de inte skulle sätta upp alla elevers arbeten på väggen. Men - jag var ju en av de som vann?

Dessutom stod några bilder i ett hörn och alla namn stämde inte. Och vissa tryck var representerade med tre tavlor - varför då inte ge alla elever en plats Extrem? Ni sa vid redovisningen att samtliga tryck höll en förvånande hög nivå så det borde inte finnas något att skämmas för.

Denna händelse däremot, den är något att skämmas för. Eller snarare - hanteringen av den. Ett välformulerat mail till alla inblandade i god tid innan där ni informerade om att ni inte skulle hinna producera trycken, samt en snygg och korrekt representation på plats hade gjort det hela bättre.

Extrem: Ni hade redan ett dåligt rykte som nådde oss elever från flera håll tidigt, men vi valde att hoppas på det bästa och vi lade alla ned mycket tid på projektet. Vi tyckte det var en samarbete som gynnade båda parter; vi fick göra ett skarpt uppdrag och synas offentligt, ni fick jobba med 23 designelever från Berghs och chansen att ge ett gott intryck på morgondagens formgivare.

Om två år går vi ut.

Ett tillägg: Berghs har skött detta bra tycker jag. Vår ämnesansvarige Pål har både mailat Extrem och pratat med oss. Och nu sitter våra tryck utställda i ateljén i färg och storformat. Kudos!

1 kommentar:

Anonym sa...

Väl skrivet.