"" Lisa går på Berghs.: Klara, färdiga, gå!

lördag 11 oktober 2008

Klara, färdiga, gå!

Kära dagbok...blogg var det ja. Nu tänker jag berätta exakt vad jag tänkt göra till Extremprojektet, jag behöver nämligen er hjälp!

Min idé var tydlig redan från början: jag ville göra ett fototryck. De som sett mitt arbete tidigare vet att jag är förtjust i att använda fotokompositioner som designelement, även om jag verkligen inte är någon van fotograf. Jag har inte sett många sådana tryck förut och tror att min idé både skulle kunna vara orginell och ge ett bra resultat.

Jag började spåna runt ett fototryck med stillebenmotiv, uppifrån. Kanske en massa coola saker slängda på en matta? Jag hade en massa idéer, men insåg att jag rätt snart behövde planera och utvärdera min idé, kunde det funka? Jag behövde fråga ett proffs.

En kille i parallellklassen hade gjort mig uppmärksam på en fotograf som jobbade precis på det här sättet, Klara G. Så fort jag såg Klaras foton blev jag såld, det var ju precis i den stilen jag ville göra mitt snowboardtryck! Uppifrån, kliniskt, färgglatt... Denna bild är min favorit.

Jag bestämde mig för att höra av mig till Klara för att be om en kopp kaffe och en brain pick med henne, det värsta kunde ju bara bli ett nej. Men hon sa ja! Så jag hälsade på där Klara arbetade och efter vårt möte var slut föreslog hon att vi skulle samarbeta med projektet.

Jag har ju aldrig fotograferat egentligen och äger ingen riktig kamera, men eftersom jag inte heller känner någon fotograf som skulle kunna hjälpa mig utan ekonomisk ersättning var jag inställd på att få göra det hela själv, jag blev rätt paff när Klara erbjöd sig men så här efteråt är jag väldigt, väldigt glad - att inte något delmoment av mitt arbete kommer att få lida på grund av bristande kompetens. Nu kan jag genomföra min idé fullt ut!

Inga kommentarer: