"" Lisa går på Berghs.: Screentryck

tisdag 28 oktober 2008

Screentryck

Screentryck är en enkel och relativt billig tryckmetod väl lämpad för affischer som ger ett förvånansvärt snyggt resultat i relation till ansträngningen.

Svenska Screentryckares Förening anordnar varje år en affischtävling där Sveriges stora designskolor är välkomna att delta. I måndags var jag på plats när de presenterade årets brief och jag tyckte det var en väldigt väl arrangerad tillställning.


Vi blev inbjudna till Nalen (konsertlokal och föredetta legendarisk jazzklubb i centrala Stockholm), matades med bubbel och mumsiga snittar, allt detta till tonerna av ett duktigt jazzband. Dessutom höll konstnären H.C Ericson ett föredrar som.. ja vad ska jag kalla det - berörde. I början tyckte jag att han var något långdragen och verkade väldigt excentrisk:



Men allt eftersom blev jag riktigt fascinerad av hans livskarriär. H.C är en konstnär som gjort många välbekanta affischer och dessutom tillverkar dessa underbara små skulturer. Kuriosa: Bredvid mig i mitten är H.C:s son - detta fick jag veta idag; han är nämligen polare sedan länge med min typografilärare :)

Nu måste jag bara fundera - ska jag ställa upp? Tror det. Temat är: Välkommen till Sverige!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha skön snubbe