"" Lisa går på Berghs.: Origami

torsdag 2 oktober 2008

Origami

Tisdagens lektion i Grafisk Form 1 introducerade ännu en kunnig och inspirerande föreläsare för oss, Anders Malmströmer. Vi fick en uppgift under lektionen som jag gissar var inspirerad av hans Buddha, två och två skulle vi välja ett objekt och stilisera det till nivån precis ovanför oigenkänlighet. Vad menar jag med det? Jo att vi skulle skala av så mycket visuell info som möjligt (tänk er en ikon så som gubben och gumman på toalettdörren) men man skulle ändå kunna identifiera föremålet.

Jag och Suddis i min klass temade ihop oss och gjorde ett jobb jag är stolt över. Efter att rätt snabbt ha ratat en mängd vardagsföremål så som skruv, väckarklocka och gammaldags telefon var vi överens att vi måste ta ett mindre vanligt objekt. När vi bläddrade igenom hennes bilder fastnade vi för en vacker origamitrana. De flesta har sett en, men att stilisera den? Svårt. Tänkte att jag skriver ett separat inlägg om vår arbetsprocess, kan kanske vara roligt att få en djupare inblick i?

Inga kommentarer: