"" Lisa går på Berghs.: Mid-century cool

onsdag 21 januari 2009

Mid-century cool

...var ett av de begrepp som dök upp då Sara Kristoffersson, kritiker i SvD och fil.dr i konst- och bildvetenskap höll den första lektionen i Designhistoria. Intressant skulle det bli. Dessvärre inledde Sara med "jag är inte formgivare, jag är akademiker", något jag kände mig tvungen att ifrågasätta, kan man inte vara båda? Som jag är och många bland mig. Det ledde sedan till situationen "men du som är akademiker, det kanske du kan svara på?" Aj. Hoppas vi kommer bättre överens i fortsättningen. Visst är ni många som är både formgivare och
akademiker?

Denna incident åsido, det var väldigt intressant och inspirerande att höra Sara föreläsa. Jag lärde mig många nya saker och fick dessutom idéer till vår OKI-projekt.

Vi fick (helst) inte ha våra laptops uppe och jag är inte så förtjust i att anteckna på papper jag ändå sedan slarvar bort. Så jag lyssnade ordentligt och kluddade istället. Vi pratade modernism...

Inga kommentarer: