"" Lisa går på Berghs.: Mitt bidrag i Svenska Screentryckares årliga affischtävling

söndag 18 januari 2009

Mitt bidrag i Svenska Screentryckares årliga affischtävling


Här är min affisch. Det blir lite lustigt med den vita utfallande färgen, men det såg sämre ut med en svart kant så jag hoppas ni ser ändå. Temat i år var "Välkommen till Sverige". Jag har valt svalan som central del i affischen, eftersom det är en typisk svensk flyttfågel, dessutom är den vacker och väldigt karaktäristisk i utseendet (den kluvna stjärten till exempel). Bredvid är en stiliserad bit av en Sverigekarta, för att visa hur vackert landets former är om man blir välkomnad från ovan...

Jag har valt att göra affischen i vit färg tryckt på ett matt, gummiliknande mörkblått papper (Plike, för de som kan sådant) för att visa på som det står i briefen "screentryckets unika egenskaper, vilket ju är att man kan trycka heltäckande ljusa färger på mörkt underlag. Sen ville jag dessutom hitta en snygg balans mellan mörka och ljusa ytor.

Jag är nöjd med svalan, den har jag jobbat länge med, men jag hade svårt att få kusten under att ha samma känsla i konturen. Fågeln är handritad medan kartans ursprung är live tracead (för er som inte vet: en funktion i Illustrator där du kan ta i princip vilken bild som helst och göra om den till snygg, lätthanterlig vektorgrafik, bra - men lätt igenkänt och inte så smart att använda sig av för den som vill vara originell och behålla stoltheten). Jag har jobbat med kartan många timmar sedan dess, men jag fick inte riktigt till det. Affischen är 70x100 cm så ni ser kanske inte alla detaljer. Jag är kanske 60% nöjd, men det är ändå kul att ha lämnat in något!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är jätteduktig tjejen och har ditt eget uttryck. Fortsätt så.

LB sa...

Vilken fin kommentar, tack! :)