"" Lisa går på Berghs.: OKI New Designer Award

måndag 19 januari 2009

OKI New Designer Award


I förra veckan fick klassen ta del av en ny, spännande tävlingsbrief, denna gång med betydligt större vinstchans statistiskt sett än vanligtvis!

OKI, som gör det mesta inom printers, anordnar en tävling där vår klass är de enda deltagarna. I lag om tre slåss vi om en weekend i London späckad med designrelaterade studiebesök. Tävlingen har också hållits i andra nordiska länder, där är vinnarna redan utsedda.

Varje grupp har tilldelats ett område. Min grupp; jag, VV och SusieQ har fått mobiltelefoni (mycket nöjd med gruppen). De andra grupperna har fått bland annat mode-, livsmedels- samt resturangbranschen. Under sex veckor har vi ett litet geni till skrivare på besök i skolan till endast klassens förfogan, det är världens minsta och snabbaste färglaser, och vi får skriva ut hur mycket vi vill på den. Vi ska sedan skapa grafiskt material på printern utifrån ett påhittat företag inom vår bransch.

Det var ett roligt gäng på besök som presenterade, bland annat påpekade de flera gånger de alla material man INTE får lägga i printern (märks att de har haft och göra med överkreativa designstudenter förr!) Toapapper ett av dessa : )

Jag måste erkänna att jag i början inte trodde detta skulle vara något för mig men efter att vi briefats kände jag mig riktigt taggad. Min grupp är bra, vinsten kul, chansen stor. Detta kör vi på!

2 kommentarer:

Anonym sa...

*nyfiken* vad fick man mer inte stoppa i den? vilka användningsområden har de egentligen om de inte pallar toapapper??? :o)

LB sa...

Tja de nämnde toapapper, tyg och plastpåsar bland de saker eleverna matat den stackars printern med... Men OKI-gruppen var inbördes lite oense om vad som var gångbart, så jag tror det får bli trial and error även denna omgång :)

De sa även att man absolut inte fick mata med papper över maxlängd, 120cm tror jag, pga risk för överhettning - vilket genast fick klassen att spekulera "men om man stänger av den mitt i och låter den svalna då?" Vi bara MÅSTE testa gränserna ;)