"" Lisa går på Berghs.: QX Redesign

måndag 27 april 2009

QX Redesign

Mitt bidrag, vänner. Önskar bara ni kunde se något av de andra bidragen, för att få lite perspektiv. Men plocka gärna upp ett exemplar av QX på ett fik någonstans så får ni åtminstone veta hur den ser ut idag. Jag skriver ett separat inlägg sedan om hur mitt förslag emottogs!
Varje ruta utom det första omslaget är ett uppslag. Klicka på bilden för att se den i en större version.

Det första av tre omslagsförslag. QX står i modellera uppe i hörnet. Verktygen hör till mitt Play Dough-kit som jag brukar leka med för kreativitetens skull (och för att det är kul!)


De andra två omslagen. Texten står nere i hörnet och är liten för att... jag leker tvärtomleken.



Indexsidan samt ledaren. Här ser ni de två teckensnitt jag använt; Baskerville Old Face (från början en blinkning till vår kursledare, tidningsgurun Pompe Hedengren som är förtjust i denna font, särskilt i större storlek. Fast Pompe brukar nog inte ha den överstruken!) samt OCR som ju urspungligen är till för att kunna läsas maskinellt, tänk på blanketter exempelvis. Chefredaktör Anders verkade inte ledsen för att jag ritat på honom med Tipex...



En så kallad plocksida: Ventil är också en återkommande feature i QX. Jag kom inte på någon rolig bakgrund så jag suckade och slog ned blicken - på mina jeans.



Qruisertjejen/Qruiserkillen är en stående artikel i QX. Jag tog en gammal text och skrev av den för hand. Jag har en bättre handstil om jag anstränger mig, men den där duger till arga lappar i tvättstugan exempelvis :)



Ett exempel på en tvåsidig artikel. Jag fick vända på fotot och flytta runt texten lite för att det skulle bli lite spännande. Notera att avståndet mellan linjerna i mitten inte riktigt är detsamma. Att låta bli sådant är svettigare än ni tror!



En fyrsidig artikel. Jag letade hemma efter om jag hade något roligt med asiatisk koppling som jag kunde scanna in och använda som illustration. Detta är vad jag fann, två gratisprylar med fina färger. Det här med att göra designen personlig tycker jag är väldigt intressant och förhoppningsvis provocerande: den tappade relevansen och logiken för alla andra än jag själv i valet av föremål är något som roar mig. Därmed inte sagt att de inte kan ge läsaren egna associationer! Se även sista sidan. Igen oerhört svårt att jobba med dekonstruktion och slump på uppslag 2. Det kryper i en, men det gillar jag.



En tresidig artikel, plus annons. På sidan tre inverterade jag bilden, se så fint den passar med annonsen! Bakgrunden är ett vitt A3-papper som jag under några dagar använde som tallriksunderlägg. Slumpen är vacker.



Mingelbilder. Den uppmärksamme (eller ja alla, för nu förklarar jag ju) ser att det i bildtexterna listas en viss El Bebe, det vill säga L.B.B - mina initialer.



En årlig artikel. Jag lekte med fotona och stoppade dem i slarvigt ritade ballonger, blåste upp texten, la till slumpmässigt placerade lila rutor - men det blev ändå för tillrättalagt. Så jag avslutade med att klottra lite obscent över hela uppslaget. Det var lite svettigt att ställa fram den här pannån.



Magda hade skrivit fina recensioner i ett tidigare nummer, flera av böckerna hade jag dessutom en relation till. Så jag snodde texten och la en ursprunglig layout, sen skrev jag ut den och kluddade dit mina personliga åsikter om böckerna.

4 kommentarer:

Anders Arhammar sa...

Kreativiteten flödar!!
Genomskinliga loggan (där bilden syns bakom) var fräscht. Plocksidan, qruiser, matreportaget. Boktipset. Många kul idéer!

LB sa...

Tack, tack :)

Jessica sa...

Spännande att få höra hur du tänkte kring uppslagen, och coolt resultat!
Men hur äter du, människa?! (tallriksunderlägget)

LB sa...

Tja det där är mat från flera olika måltider, och jag var inte särskilt noga med att undvika spill :) ...och tack!