"" Lisa går på Berghs.: Essie gästbloggar

torsdag 4 december 2008

Essie gästbloggar


En god, och väldigt smart, vän som brukar titta in på den här bloggen konstaterade för ett tag sen: ”Det är så MYCKET i den bloggen! Jättemycket bilder! Jag har liksom svårt att veta hur jag ska ta till mig allt det där. Mängder av text kan jag hantera – men bild?! Hur ska jag förhålla mig till det?”

Det här kommer inte av att min och Lisas vän skulle vara stelbent, hon är tvärtom väldigt dansant, men det säger en hel del om akademikernas totala bildblindhet. Sätt Kottlers markandsföringsbibel i händerna på vilken genomsnittlig akademiker som helst och han kan snyta ett memo och en salstenta ur näsan, men förvänta dig inga sensationer när det kommer till bildframställan. Möjligen kan han förbereda en powerpointslide med några screen beans från microsoft word.

Det här öppnar förstås fantastiska möjligheter för alla i bildsvängen. Att presentera nya grafiska framställningar för människor som knappt kan rabbla grundfärgerna och fortfarande använder ord som ”trickfilmat” är som att introducera godis för ett barn!

Bildproffs sitter alltså på en krutdurk eftersom mottagarna sällan reflekterar över hur bilder påverkar deras sinnesstämning eller köpbeteende. De går runt i tron att de är självständiga och kritiskt tänkande individer medan grafiker och AD:s i själva verket håller i marionettrådarna.


Vad har vi då att vänta? Troligen ett ”avslöjande” i Uppdrag Granskning i stil med ”Så manipuleras du av bilder” nån gång om eoner av tid när akademimassan plötsligt börjat se på riktigt. Och strax därefter ett löp från aftonbladet med texten ”Bilderna som gör dig frisk”.Till dess drar jag mig tillbaka till Asken där jag hör hemma och ägnar mig åt text. Men bilden på det här inlägget då? Den har Lisa valt.

Inga kommentarer: