"" Lisa går på Berghs.: Jobbar med data

tisdag 2 december 2008

Jobbar med data

En svårighet som uppstod redan då jag pluggade på utbildningen med det krångliga namnet Kultur, Samhälle, Mediegestaltning var att svara på frågorna "Vad studerar du?" och "Vad ska du bli?" Det är så mycket lättare att säga att man går på tandläkarhögskolan.

Jag läser Grafisk Design. Det är en utbildning som ofta blandas ihop med skolans andra enda 2-åriga diplomutbildning, Reklam. Detta för att halva klassen den består av art directors (andra halvan copy writers) vilket känns som samma sak som grafisk design för många. Jag har dessutom jobbat som AD, vilket förvirrar mina vänner ytterligare.

Så här upplever jag det: AD är ett yrke, art direction; man ger riktlinjer för hanteringen av grafiken så att säga. En grafisk formgivare kan arbeta som art director men även som många andra saker, kanske som illustratör, frilansande formgivare eller creative director.

Vår systerlinje handlar således också mer om idéutveckling och koncept, medan vi inte vill bli allt för alienerade från hantverket - så som typografi och illustration. Jag sökte till Grafisk Design för jag inte vill jobba med reklam. Åtminstone inte majoriteten av tiden. Vad finns det kvar då? Jag kan tänka mig att forme ett bokomslag, att frilansa som illustratör åt magasin, göra mönster till porslin, tryck till kläder, print på snowboards? ; ) Möjligheterna är många och stora.

Sist: vad säger man då? Grafisk formgivare tycker jag funkar i alla längen, bland gamla som unga. Grafisk designer skulle jag vilja böja på ett annat sätt (som förekommer ibland men sällan): en designer, flera designer (en elektriker, flera elektriker). Inte så stor skillnad egentligen: "Jag jobbar som designer", "är du den där designern" men "i min skola har vi flera designer". Men ni kan säga Lisa också :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra sammanfattat. Jag säger designer, jag tycker det innefattar mer än formgivare, men kan uppleva att det uppfattas som lite högtravande av utomstående. Svårt!