"" Lisa går på Berghs.: Grid igen då...

fredag 25 mars 2011

Grid igen då...

Så sitter jag här igen och drar upp stödlinjer, räknar på radavstånd och provar mig fram med typsnitt. Och efter några timmar så stämmer det äntligen! Jag tror inte någon som inte håller på med sådant här kan förstå hur knepigt det är att göra dessa så kallade grids, rutnät som stöd för layouten, för hand.

Men jag ska försöka förklara för er: Det svåra är dels att baslinjerastret ska gå jämnt ut (de horisontella linjerna ni ser, på dem ska texten sitta) och att det är ett lämpligt radavstånd för textstorleken man valt. Om sidan är A4 är det kanske behagligt att läsa text i storlek 9 och då passar ett radavstånd på 12 rätt bra. Och dessa siffror, 12 och 9, är det millimeter? Nej, det är ju i enheten punkter, pt. Medan sidan mäts i millimeter. Sen måste själva rutnätet (där jag kommer placera objekt så som bilder och textstycken) i sig också gå jämnt ut, ser ni de svarta fyrkanterna jag gjort? Det får plats exakt sex på bredden och fem på höjden och marginalerna runt om är exakt en halv sådan. Pust!

Inga kommentarer: