"" Lisa går på Berghs.: Mitt examensprojekt!

torsdag 3 mars 2011

Mitt examensprojekt!

Nu ska jag äntligen presentera mitt examensarbete för er!

För 1,5 år sen (eller längre?) så gick jag och funderade på hur jag skulle kunna skapa ett examensprojekt som

1. var vinstdrivande, en bra bisyssla för en frilansare
2. samtidigt tillät mig göra det jag gillar mest i stor utsträckning - nämligen formge.

Efter mycket klurande kom jag fram till att en webbshop som sålde grafiska tryck (affischer, tavlor, posters) som jag hade ritat var lämpligt, det stämde in på båda mina kriterier. Men hur kunde jag göra den unik? Det finns ju tusentals ställen på nätet som säljer likande produkter.

Det händer ofta att vänner och bekanta ber mig, "kan du inte rita något snyggt som jag kan ha på väggen?". Jag minns att min kompis Viv frågade detta då hon köpt sin nya lägenhet. Sedan hittade hon en tavla som passade perfekt så det blev aldrig av. Hur tavlan såg ut? Den matchade hennes inredning perfekt. I rött, svart och vitt. Och om jag frågat henne vad för typ av bild hon skulle velat haft, skulle hon svarat "något som matchar".

Utifrån detta föddes min idé. Grafiska tryck som matchar inredningen! All heder åt Rembrandt men handen på hjärtat, hur många vill inte egentligen mest ha något på väggen som "passar in". Det vill jag ge dem.

Det personliga är ju poppis i dagens samhälle, allt ska vara individanpassat och skräddarsytt. Vilken bra idé kände jag! Men hur? Trots att det vid det laget var ungefär ett år kvar tills mitt arbete skulle behöva vara klart, satte jag igång. Man kan aldrig börja för tidigt!

I samma veva (sommaren 2010) fick jag en förfrågan om att vara med på designmässan Formex, under deras Young Designers-sektion (en speciell avdelning där de visar upp nya designtalanger). Jag tackade ja, dels för att det var ett ypperligt tillfälle att visa upp min idé och testköra den (så att jag kunde bli av med eventuella barnsjukdomar inför examen nästa år) och dels för att jag ville ha en deadline att jobba mot vilket var toppen så här i efterhand.

Jag började med att bygga upp en enkel webbshop. Med hjälp av en duktig webbdesigner, många hårda rittimmar och idéhjälp från vänner och familj blev till slut en första version klar.

Min webbshop heter Creti.se och den hittar ni här!

Sedan till själva konceptet: Jag visste att man scriptmässigt kunde extrahera färger ur ett foto. Det skulle alltså kunna fungera så att kunden mailade mig ett foto på sitt vardagsrum, jag tog fram en färgpalett och utifrån denna färglades det grafiska trycket (som jag ritat). Dock hade jag ingen aning och har fortfarande inte, hur man får denna färgläggning att automatiseras, och där är jag nu.

Min webbguru tror att detta kan lösas med Flash, men det är han inte så bra på. Och jag har ingen aning. Jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig med detta, kanske kan min handledare Patrik förmedla kontakten. Kanske kan ni bloggläsare hjälpa mig?

Men än så länge gör jag det för hand. Webbshoppen är dock redan up and running (en betaversion), och det ramlar faktiskt in beställningar då och då, jättekul! Formex-mässan ledde nämligen till många nya kontakter och god publicitet för mig.

För ett par månader sedan intervjuades jag av Hus & Hem, Sveriges största inredningstidning. Det blev nästan en helsida. Klicka på bilden för att läsa artikeln!

Den stora inredningssajten Möbler.se har skrivit om mig här och här.

Kul va? Nu börjar det. Men jag har mycket kvar att göra. Önska mig lycka till!

Jag och Loppan i min monter på Formex!

3 kommentarer:

Juster sa...

Ska bli kul att följa!

Jessi sa...

Du är så bra! Roligt med uppmärksamhet också!

LB sa...

Tack, tack!!!