"" Lisa går på Berghs.: Språkligt med Saltmannen

onsdag 4 mars 2009

Språkligt med Saltmannen

Vännen T hade ju 30-årsfest för ett tag sen, där lärde jag känna Jay som gett ut den här boken baserad på hemsidan med nästan samma namn.

På ett galej i helgen fick jag bläddra i den, och som språkälskare, gammal skribent och korrläsare gav jag mig ut på en ivrig jakt efter fel (i mitt försvar får jag säga att Jay provocerade fram det då han betonade sin egen noggrannhet i frågan innan boken gavs ut).

Redan i förordet anmärkte jag på en, i mitt tycke, saknad så kallad sexusböjning (ja, det heter så) på ett adjektiv, "svenska rapparen Petter" - jag tyckte det borde vara svenskE. Men då påpekade J att rapparen ändå är ett könsneutralt ord även om Petter är man, varpå jag kände att jag kanske var ute på hal is :) Språkvårdare, åsikter?

Trots min kaxighet fick jag en egen bok - signerad så här:




3 kommentarer:

annika sa...

Går man på den linjen att saker och ting ska bli könsneutralt så får man väl skriva som man vill, eller? Känns som att det är sånt de borde börja släppa på, på samma sätt som det numera godkänns att skriva dom och dom istället för de och dem. Eller så kan det bara ha varit något de började godkänna i uppsatser på högstadiet.. känns som att det var på den tiden det var på tapeten. hmm..

Anonym sa...

Det var ett feministiskt korrfel.

LB sa...

Annika: Åh, på sätt och vis håller jag med dig. Bara man inte slutar använda ett gott språk av lättja och sedan påstår att det är ett val man gjort. Då ska det vara just medvetet!

Jocke: Ja, jag erkänner mig besegrad i den frågan! Men sen är vi många som undrar vilken artist som egentligen sjunger Red red wine, som du skriver om i boken, hmm :)