"" Lisa går på Berghs.: Prioriteringar och förklaringar

tisdag 31 mars 2009

Prioriteringar och förklaringar

Idag är jag sjuk! Jätteförkyld, huvudet känns som en stor boll. Jag stannar hemma från skolan men är inte så dålig att jag måste ligga nedbäddad. Istället blir jag rastlös och börjar städa, tvätta och förstås jobba, dumt - jag vet.

Jag har frilansat extremt mycket på senaste, vilket naturligtvis är roligt att få chansen till under rådande konjunktur, samtidigt får det inte gå ut över skolan - vilket det gjort.

Alla omkring mig säger att jag måste skära ned och tacka nej, och det vet jag ju också men det är i vissa fall väldigt svårt.

  • Är det okej att tacka nej fast man lovat göra något tidigare?
  • Är det okej att tacka nej då man vet att det orsakar stora problem för kunden?
  • Är det okej att tacka nej då man vet att den som får hoppa in är ännu mer överbelastad?
Det är inte så lätt som det kan verka. Det är inte alls så att jag tackar ja till nya saker helt oanandes, processen är mycket mer komplex och ibland blir det rätt jobbigt att ständigt ge svar på omgivningens "men nu får du inte ta på dig mer!"

Inga kommentarer: